Ved at klikke på "Accepter" accepterer du lagring af cookies på din enhed for at forbedre navigation på hjemmesiden, analysere brugen af hjemmesiden og assistere i vores markedsføringsindsats. Se vores Privatlivspolitik for mere information.

SKAL RENGØRINGSPERSONALE IKKE HAVE UDDANNELSE?

SKAL RENGØRINGSPERSONALE IKKE HAVE UDDANNELSE?

direktøren på kontoret

Jeg synes, det er besynderligt at en borgmester i Frederikssund Kommune i april i år, kan være utilfreds med rengøringen udført i selvsamme kommune, og endda udtale; ”Det er en ommer”, mens rengøringsselskabet, der har kontrakten udtaler at kommunen har ”et rigtig godt niveau”. Viser det ikke en form for uoverensstemmelse af opfattelse af den nuværende situation mellem forbrugeren og leverandøren af rengøring.

Der er kommet fokus på rengøring igen nu hvor vi skal til at genåbne Danmark efter Covid-19 krisen. Det er vist meget relevant.. Der kommer der mere end 90.000 resultater frem, hvis man Googler ”utilfredshed med rengøring”. Tænk, at der skulle en Corona-krise til, for at vi igen får det rigtige fokus på dét, som jeg vil kalde et vigtigt håndværk – nemlig rengøring.

Et fag, der nærmest er blevet udslettet i forhold til dengang, hvor vi havde dygtige og samvittighedsfulde assistenter rundt om på skoler og daginstitutioner, som havde stor viden om hvordan man gjorde grundigt rent og hvor aftørring af håndtag f.eks. var en naturlig del af dagligdagen. Ja, det stod faktisk på deres arbejdsplan, som var udførligt beskrevet, og dengang havde de tiden til at udføre opgaverne! Det er nu 20 år siden.

Al den viden disse mennesker havde, er for længst borte. Forsvundet i en blanding af dårlige udliciteringer gennemført af eksterne konsulenters evige jagt på endnu billigere priser – og indkøbere der konstant skal fremvise resultater i form af besparelser, overfor politikerne. Og så er der rengøringsfirmaerne, der med fuldt kendskab til at aftalegrundlaget aldrig vil kunne opfyldes hos kunden, stadig indgår disse aftaler.

Hvad er værst? At nogen indkøber en vare, der ikke kan lade sig gøre eller en leverandør, hvor der ofte står en kapitalfond bag, der forsøger at lege med, inden kontrakten bliver opsagt (ofte før kontraktudløb), for at få en større markedsandel?

Hvis vi skal gøre os håb om også i fremtiden at få gjort ordentlig rent, så må der tænkes helt nyt fra dem der køber og bestiller rengøring. Nye tildelingskriterier og mindre vægt på pris.

Det er nødvendigt, at der lægges vægt på at der kan fremvises en form for uddannelse i faget rengøring. Ligeledes er det vigtigt at lægge vægt på, at dem der forbruger servicen faktisk kan kommunikere med dem der leverer den. Det er vigtigt for forbrugeren af rengøringsservicen.

Det er ikke alle i Danmark, der kan Rumænsk – og det er desværre heller ikke alle, der arbejder med rengøring, der kan kommunikere på dansk.

Hvem tager initiativet? For det bliver dyrt at få rettet op på. Hvis der igen skal være overensstemmelse mellem det der underskrives i en kontrakt, og det leverede , fordi så skal prisen hæves med ca. 20%.

Er samfundet klar til det?